yoga do-in

Er bestaan vele yogavormen. De Japanse variant: Do-In Yoga is er één van. Bij deze vorm van yoga gaat het om je fysiek en mentaal fitter voelen. Het is een systeem van oefeningen, strekkingen en ademhalingstechnieken. Gericht op het herstellen van evenwicht en het bevorderen van gezondheid en vitaliteit. Do-In betekent letterlijk 'de weg naar binnen'. Door Do-In te beoefenen zorg je ervoor dat je leniger wordt. Je ontwikkelt een groter uithoudingsvermogen. Je wordt gezonder en vitaler. 

Bij Do-In Yoga staat het weer thuis komen in je lijf centraal, waarbij er wordt gewerkt aan het herstellen en opbouwen van je zelfhelend en regulerend vermogen. De oefeningen verbeteren de energiedoorstroming in je lichaam. De nadruk ligt dus niet op het zo perfect mogelijk uitvoeren van ingewikkelde houdingen, maar jezelf weer in balans brengen door yogaoefeningen.

Zo anders dan we gewend zijn in het dagelijks leven ligt de nadruk bij de Do-In Yoga dus niet op over je grenzen gaan en je in een houding forceren, maar je juist proberen te ontspannen wanneer je fysieke of mentale weerstand tijdens een houding voelt en daardoor te ervaren hoe je lichaam in elkaar steekt. Op deze wijze leer je welke voorkeurshoudingen je lichaam heeft opgebouwd en of die wel functioneel zijn voor een goede energiedoorstroming. Iedere yogaoefening zou je nog net met een glimlach op je gezicht moeten kunnen doen, zodra je merkt dat je kaken verkrampen ben je over je grens aan het gaan. Do-In Yoga, is yoga met een glimlach.

Bij Do-In Yoga wordt gefocust op de energie van je organen. Net als bij de westerse geneeskunst heeft volgens de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCG) ieder orgaan een specifieke functie. In de TCG heeft elk orgaan echter ook nog een bepaalde eigenschap. Zo heeft de lever vanuit de TCG een belangrijke functie bij het ontgiften van ons lichaam én bij het omgaan met woede. Yogaoefeningen, in dit geval gericht op de leverenergie, kunnen je lever helpen beter afvalstoffen af te breken én  je beter laten omgaan met emoties als woede en frustratie.


Net als bij een aantal andere yogavormen blijf je bij Do-In Yoga een paar ademhalingen in dezelfde houding. Het positieve effect hiervan is dat je, naast het opbouwen van soepelheid, kracht en conditie, je blik naar binnen kan richten en kan onderzoeken wat er in je lichaam gebeurt. Hoe reageer je bijvoorbeeld op een bepaalde weerstand in een houding. Word je boos, gefrustreerd, geef je op, laat je het over je heen komen? Waarschijnlijk zal je na een paar lessen merken dat je deze ervaring meeneemt buiten je yogamat en valt het je plots op hoe je met verschillende weerstanden in het dagelijks leven omgaat. Dit kan je helpen je gedrag eventueel te veranderen naar meer effectief en gezond gedrag.

 

Fit en gezond zijn willen we allemaal. Je kunt zelf veel doen om dat doel te bereiken. Gezond eten. Positief denken. En veel bewegen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Do-In kan je hierbij helpen. Door regelmatig Do-In te doen blijf je fit en voorkom je klachten.Er is geen leeftijdsgrens, iedereen kan Do-In beoefenen. Indien u de oefening niet kunt doen is er altijd wel een alternatieve oefening die u wel kunt doen. De oefeningen worden in  geconcentreerde rust uitgevoerd, zodat in het lichaam geleidelijk aan warmte ontstaat en tegelijkertijd een gevoel van rust en ontspanning wordt ervaren.