power Yoga

Power Yoga is een zeer dynamische vorm van yoga. Het is een zwaardere vorm die behoorlijk wat van het lichaam kan vragen. Power Yoga is ook net anders dan de meeste vormen van yoga, doordat de asana’s (statische houdingen) door middel van vloeiende bewegingen aaneengeschakeld worden: een flow style yoga .

 

Er wordt (net als bij Ashtanga Yoga) gewerkt met de Ujjayi ademhaling, een speciale vorm van ademhaling waardoor een bepaalde warmte ontstaat. Hierdoor gaat het lichaam zweten en ontstaat er een betere doorbloeding. Afvalstoffen worden afgevoerd én spieren, pezen, zenuwen, klieren, botten en organen worden versterkt. Maar ook op het geestelijke vlak zorgt het voor bewustwording. De ademhaling “trekt” je naar binnen en door het beheersen van de ademhaling komen lichaam en geest tot rust.

 

Hoewel Power Yoga fysiek veeleisend kan zijn, ligt de nadruk niet op spierkracht ontwikkelen of jezelf verder in een houding duwen. De nadruk ligt bij de adem. De Ujjayi adem moet lang zijn en diep resoneren aan de achterkant van de keel, maar toch ontspannen aanvoelen. Elke beweging is een inademing of een uitademing en elke asana wordt vijf ademhalingen vastgehouden.

 

Daarnaast maak je gebruik van Drishti’s: punten waar je naar kijkt of op focust. Het doel is niet het fysieke kijken naar de Drishti, maar om je aandacht te focussen op de details van de oefening, de adem, de bandha’s en de geest. Het geheel resulteert in een verbeterde circulatie, een licht én sterk lichaam en een rustige, vrije geest.

 

Soms worden  de termen Power en Ashtanga Yoga door elkaar gebruikt. Het belangrijkste verschil is dat je bij Ashtanga Yoga een vaste serie volgt die niet verandert en je dus bij iedere les exact dezelfde bewegingen volgt. Power Yoga kan iedere les weer anders zijn. Er bestaat een bijna onuitputtelijke bron aan yoga posities, dus waarom zou je jezelf houden aan slechts een paar houdingen?