pilates

Perfect in Perfect Pilates staat voor het trainen met een actief holle rug. De kleine spieren rond de ruggenwervel worden hierdoor getraind met alle positieve gevolgen van dien. 

De nadruk bij Pilates ligt op het trainen van de buik- en rugspieren. Dit doe je door de oefeningen uit te voeren met een zogenaamde actief holle rug, de natuurlijke holling van de rug. Door regelmatige oefening zal de houding verbeteren en kan het lichaam soepeler en gracieuzer bewegen.

Met Pilates oefeningen ontwikkel je meer kracht, lenigheid en stabiliteit. Hierdoor neemt de belastbaarheid van het lichaam toe.

 


De voordelen van Perfect Pilates zijn o.a.:

Het versterken van de spieren: omdat spieren in lange ketens door je lichaam lopen train je eigenlijk je hele lijf.

Je krijgt controle over je lichaam: de oefeningen worden zo opgebouwd dat niet alleen een bepaalde spier getraind wordt, maar ook de spieren die nodig zijn bij het bewegen. Zo dwing je het lichaam ook de kleinere, diepere spieren te gebruiken, die normaal misschien niet helemaal getraind worden. Dit houdt het lichaam in balans en geeft controle bij het bewegen.

Je krijgt een betere houding: Pilates oefeningen hebben veel invloed op de buik- en rug spieren, waardoor je meer rechtop gaat staan. Als het lichaam goed in balans en stabiel is, functioneert het vele malen beter en wordt het makkelijker om te bewegen. Tevens zorgt een goede houding ervoor dat je de borst open houdt, waardoor je beter kunt ademhalen.

Het neemt stress weg: omdat alle bewegingen samen met een bewuste ademhaling worden uitgevoerd, leer je beter adem te halen. Ademhaling en bewegingen lopen parallel.

Je wordt beweeglijker en leniger.

Pilates gaat blessures tegen. De oefeningen zorgen voor een betere balans en lichaamshouding waardoor je de bewegingen beter uitvoert en bijvoorbeeld bij struikelen het lichaam beter kan opvangen en corrigeren.