hatha yoga

Hatha yoga staat voor verbinding. Waar je de aandacht op richt, reageert  het lichaam als geheel op, alles is met elkaar verbonden. Het doel is om jezelf door yoga zowel lichamelijk als geestelijk  in balans te brengen. De docent is de inspirator, het werk doe je zelf.

We beginnen altijd met een kleine warming up: losdraaien van gewrichten en het warmer maken van de spieren. Daarna doen we een korte meditatie om meer naar onszelf te keren en ons losser te maken van de buitenwereld. De ademhaling wordt gebruikt als focus om bewuster te worden van jezelf op dat moment en om tot een diepere ontspanning te komen. Een ontspanning met meer verbinding  tussen  lichaam en geest. De ademhaling wordt gebruikt als brug daartussen.

 

Alle yogahoudingen die daarop volgen doe je op het eigen diepe ademhalingsritme. Dit helpt om energetisch in balans te komen, spanningen in spieren te verminderen en allerlei stromen in het lichaam te stimuleren. Deze stromen staan namelijk in verbinding met alle organen, de huid, bloedsomloop, afweersysteem etc. Je wordt  ook soepeler en sterker van yoga, maar dat is niet het hoofddoel van onze Hatha Yoga.

 

Meestal is er ook een kleine serie in de les. En af en toe een Pranayama (ademhaling oefening) of een energetische oefening.

 

Het leuke van yoga is dat het niet alleen fysiek zijn uitwerking heeft, maar dat je ook mentaal veranderingen kunt ervaren na de diverse houdingen, welke gericht zijn op bijvoorbeeld het openen van je hart, je wilskracht of ontspanning. Iedere houding is gericht op een bepaald gebied of energie centrum (chakra) in het lichaam, welke gestimuleerd kan worden. Yoga is niet gericht op het leveren van een prestatie, wel op het verkennen van de eigen mogelijkheden en bewaken van jouw grenzen. Jezelf in evenwicht brengen.

 

De meditatie aan het eind maakt de Hatha Yoga compleet. Als het lichaam in balans is gebracht, heb je een goede voorbereiding op de meditatie verricht. Tijdens de meditatie leer je de geest stiller te maken en inzicht krijgt in de werking van de geest. Onze dualistische denkwereld  is namelijk verbonden  aan gewoontes van denken die zijn aangeleerd, bewust en onbewust. Deze kunnen veel onrust geven. Gedachten-kracht is veel invloedrijker dan je denkt: waar je de aandacht op richt, neemt altijd in omvang toe. Je kunt gedachten leren beheersen en constructief te gebruiken. Daardoor je hart of intuïtie meer de ruimte geven in jouw leven. Je ervaart jezelf liefdevoller, vreugdevoller en raakt meer tevreden met wat je hebt en wie je bent. Je hebt minder nodig uit de buitenwereld, omdat het al goed is zoals het is.