Yoga & Krachttraining: win-winsituatie!

Sporters die twee of meer keer per week aan krachttraining doen, merken veelal dat zij hierdoor eigenlijk best wel stijf zijn geworden. Houdingen die zij voordat ze hiermee begonnen nog wel konden aannemen, lijken ineens een stuk moeilijker te gaan. Veel mensen vinden het echter wel belangrijk om de spieren, ondanks de krachttraining, toch soepel te houden en niet een klerenkast te worden die nauwelijks nog kan bewegen. Yoga zorgt ervoor dat de spieren weer wat soepeler worden en het is heel goed voor je houding. Na een paar keer een yogales te volgen gaat het met de stijfheid vaak al wel weer wat beter. Verdiep je daarom eens in de combinatie van krachttraining en yoga.

 

Spierpijn en stijfheid
Tijdens krachttraining train je specifieke spiergroepen. Hierdoor worden je spieren sterker maar ook korter, waardoor de bewegingsvrijheid minder wordt. Yoga oefeningen zorgen ervoor dat de spieren rustig worden gerekt en gestrekt. Dit voelt, zeker als je net met yoga begint, vaak niet heel prettig. Maar uiteindelijk merk je dat de stijfheid minder wordt en zelfs verdwijnt. Door yoga worden je spieren en gewrichten weer soepel of blijven soepel. Daarnaast helpt het voor een betere doorbloeding van de spieren en zorgt het dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. De spieren zullen hierdoor sneller en beter herstellen.

 

Houding
Krachttraining is in principe goed voor je houding. Wel zou het kunnen dat door het krachtverschil van de linker- en rechterkant, of doordat  bepaalde spiergroepen teveel worden getraind, je een beetje scheef bent gaan staan. Tijdens yoga wordt je lichaam weer als geheel getraind en gaat ook veel aandacht naar je houding, waardoor de kans op blessures kleiner wordt.

 

Balans
Bij veel vormen van yoga horen ook balansoefeningenDeze balansoefeningen kunnen helpen bij de ontwikkeling van een goede balans wat nodig is bij bepaalde krachtoefeningen zoals lunges en oefeningen op één been.

 

 

 

Yoga is dus een hele goede aanvulling op krachttraining. Je wordt op een andere manier bewust van je lichaam. Daarnaast kan krachttraining juist ook helpen om bepaalde yoga houdingen beter uit te kunnen oefenen. Doordat je spieren sterk zijn lukt het om bepaalde yoga houdingen beter en langer vol te houden.

 

Een win-winsituatie dus! 

 

Advies is daarom ook is om naast je krachttraining zeker één keer per week een yogales te volgen. Daarnaast is het een aanrader voor de bevlogen yogadeelnemer om een krachttraining in te passen in het weekprogramma. Stap dus outside the box en probeer het gewoon eens!